Pittige kruiden en de voordelen ervan / KRUIDENBLOG


Wist je dat vroeger kruiden gebruikt werden voor medische doeleinden. Het is algemeen bekend dat bepaalde kruiden heel goed voor de gezondheid zijn vanwege het kalmerende effect, om stress tegen te gaan of voor een heldere geest zorgen. Zo doen ook pittige kruiden goed hun werk. Sterker nog: pittig eten heeft nét nog even wat meer voordelen dan voeding met niet-pittige kruiden. 

#1 Rozemarijn, pepermunt en kaneel
Voordeel: heldere geest. Het effect van deze kruidencombinatie is nog onvoldoende onderzocht. Uit een beperkt onderzoek met muizen is gebleken dat bovenstaande kruiden de symptomen van Alzheimer doen verminderen, of het begin ervan uitstellen. Het bleek dat vooral rozemarijn en pepermunt het geheugen helpen verbeteren. Ook bevatten deze kruiden antioxidanten die stress verminderen in bepaalde delen van het brein, die gebruikt worden voor het geheugen en leervermogen.

#2 Rode pepers
Voordeel: helpt een dieet op gang trekken
Uit een onderzoek van de Purdue University is gebleken, dat personen ongeveer 75 calorieën minder consumeren na het eten van voeding met rode pepers dan met niet-pikante voeding. De onderzoekers ontdekten verder dat capsaïcine in pepers (de stof die voor het brandende gevoel zorgt) onze drang naar vette, zoute en zoete voeding vermindert. Dit geldt wel alleen voor mensen die niet gewend zijn aan pikante voeding, helaas niet voor de 
sambal-lovers.

#3 Kurkuma
Voordeel: voorkomt ademhalingsproblemen
Door de eeuwen heen gebruikten Ayurvedische dokters kurkuma om ademhalingsproblemen te behandelen. Uit studies is naar voren gekomen dat dit kruid helpt de longen te beschermen van irriterende en verontreinigende stoffen, of stoffen die voor infecties zorgen zoals sigarettenrook, uitlaatgassen en virussen. Het bleek dat mensen die het kruid gebruiken een mogelijk lager risico op astma, keelontsteking, bronchitis en andere longaandoeningen hebben. Kurkuma kan infecties voorkomen en een proteïne, genaamd NF-kB wat infecties en slijmen op de luchtwegen veroorzaakt, onderdrukken.

#5 Kurkuma, oregano, kaneel, rozemarijn, kruidnagel en paprika
Voordeel: schade van een vetrijke maaltijd beperken
Na het eten van vetrijke voeding gaan de waarden van triglyceriden (die gelinkt worden met hart- en vaatziekten en diabetes) de hoogte in, net zoals de insuline, die ongebruikte glucose als vet opslaat. Uit onderzoek van Pennsylvania State University bleek dat de insulinewaarden tussen de 20 en 30 procent lager waren, dan wanneer diezelfde vetrijke maaltijd gekruid wordt met de bovengenoemde kruiden. De oorzaak hiervan is dat deze kruiden, vooral kurkuma en kruidnagel, hoge waarden bevatten van antioxidanten die de insulinegevoeligheid verbeteren.