Spijt van je aankoop? / FASHION

Als je iets in een winkel hebt gekocht is het volgens de wet gezien zo: koop is koop. En wat als je spijt hebt van je aankoop?

Dan ga je meestal in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen. Als je je aankoop online, via de telefoon of aan de deur hebt gedaan geldt er altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Aankoop in een winkel
Als je een product aankoopt in een winkel, dan heb je geen bedenktijd achteraf. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daar mee instemt. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder voorwaarden (het product moet ongebruikt en uiteraard onbeschadigd zijn) de koopovereenkomst achteraf te kunnen annuleren.

Ruilen of retourneren is geen recht maar extra service waarvoor voorwaarden kunnen gelden. Let goed op bij deze voorwaarden. Voorbeelden:
#binnen 7 dagen omruilen
#eventueel annuleringskosten betalen
#een tegoedbon voor het besteedde bedrag accepteren
#Bij een kapot of ondeugdelijk product is er geen sprake van spijt van je aankoop.
#De verkoper mag je dan sowieso niet afschepen met een tegoedbon.

Online/telefonische aankoop
Als je via internet of telefonisch een aankoop doet mag je net zoals in een gewone winkel eerst bekijken of je het product wilt behouden. Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. 

#Binnen die termijn kun je de webwinkel of telefonische verkoper laten weten dat je van de koop afziet en dan heb je 14 dagen de tijd om het product terugsturen.
#
Je kunt daarvoor gebruik maken van het modelformulier herroeping dat de verkoper jou heeft gegeven of dat je deze kan opvragen bij de verkoper.
#Bewaar een kopie van de brief of e-mail die je hebt verstuurd als bewijs en een bewijs van retourzending van het product.
#Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet moet hij je het aankoopbedrag terugbetalen, maar hij kan daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product ook echt hebt teruggestuurd.
#Als je een product retour stuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij is wel verplicht je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

Goed om te weten:Je kunt een koopovereenkomst schriftelijk als mondeling afsluiten. Je sluit al een overeenkomst als je zegt dat je iets koopt, of als je je handtekening zet voor een bestelling. Veel mensen denken dat ze pas een koopovereenkomst sluiten als ze een product betaald hebben, dat is dus echt niet zo.
Bron: De Consumentenbond

MOOI HE ??
GA HIER NAAR DESIGUAL
€ 149,95 / LANGE WIJDE JURK DIRECCIÓN SUR DESIGNED BY M. CHRISTIAN LACROIX